top drag and drop web builder software download

KEHITTÄJÄT

"Alkuperäisen idean isä. Halusin kehittää jotain, joka markkinoisi koulua ja olisi samalla testi mihin lukion aikana opittujen taitojen avulla pystyy. Vapaa-aika kuluu piirtäen, kirjoittaen ja toisinaan örkkejä mätkien."

"Olen se mystisempi kahdesta kehittäjästä. Aivojeni lihakset sallivat projektin nähdä ylipäätään päivänvalon. Projekti toimi myös alustavana kokeiluna pelinkehitykseen, johon haluaisin suuntautua." 
Ilman opinto-ohjaaja Jyrkin tukea projekti ei olisi päässyt näin pitkälle. Hänen tukensa ansiosta saimme hyvän tilaisuuden kokeilla peliin monenlaisia tekniikoita yms. Valtaisat kiitokset hänelle ja muille projektiin uskoneille!

Norssi-simulaatio

Marko Kotilainen 4.10.2016
Saavun koulun ala-aulaan, jossa minua tervehtii puhuva robotti. Kuljen portaat ylös, katselen seinillä olevia taideteoksia ja mitä ihmettä – abiturientit tanssivat tuvassa pöydällä discomusiikin tahdissa! Kyseessä ei ole todellinen tilanne, vaan virtuaalinen kiertokävely Normaalikoulun koulurakennuksessa. 
    Lasse Jelekäinen ja Joonas Sormunen ovat Normaalikoulun lukion entisiä opiskelijoita ja lukioaikana alkanut mallinnusprojekti on nyt kahden vuoden jälkeen saatu päätökseen. Kyseessä on eräänlainen portfoliotyö: 
    "Minulla on paljon ideoita, jotka ovat teknisesti jopa mahdottomia toteuttaa. Tämä oli hyvä pieni projekti, jolla aloittaa", Lasse kertoo. "Itse en osaa ohjelmoida ja kysyin Joonakselta lähtisikö hän mukaan ja lähtihän se", hän jatkaa. 
    "Omana tavoitteena oli oppia ja opettaa käyttämään Unity-pelimoottoria, jolla on tehty monia kaupallisiakin pelejä", Joonas mainitsee. 
    Ohjeena tuleville pelintekijöille Lasse korostaa hyvän käsikirjoituksen merkitystä: "Ensin selkeä kokonaiskuva ja sitten vasta yksityiskohtiin. Jos ei siitä tule peliä, niin se voi toimia sarjakuvan tai lyhytfilmin pohjana." 
    Joonas painottaa järjestelmällisyyttä myös simulaation rakentamisessa: "Ensin pääkenttä, sitten yksityiskohdat ja lopuksi on kiillotusvaihe. Ja jos jotain ominaisuuksia haluaa kokeilla, ne kannattaa tehdä erillisessä testikentässä, ettei pääkenttä rikkoonnu." 
    

Lasse opiskelee Itä-Suomen yliopistossa oikeustieteitä ja on ollut aina teknologiasta ja tietotekniikasta kiinnostunut. Lassen käsialaa ovat simulaation grafiikat. Joonas puolestaan opiskelee tietojenkäsittelytiedettä ja on vastannut simulaation ohjelmoinnista. 

    "Tavoitteena oli yhteisöllinen projekti ja tarkoituksena oli saada opettajilta äänitteitä ja tekstejä, mutta saimme vain yhden tekstin äidinkielen opettajalta", Jelekäinen kertoo.         

    Toistaiseksi yhteisöllisyys näkyy oppilastöissä, joita on myös mallinnettu koulun tiloihin. Tekijät toivovat kiinnostusta sisällön lisäämiseen myöhemmin. Ihan alkuperäisen suunnitelman mukaan mallinnukseen olisi tullut vihollisiksi luokiteltavia abizombeja, jolloin kyseessä olisi ollut jo peli eikä pelkkä simulaatio. Tässä on haastetta pelin jatkokehitykseen.  


"Projektin tiedostot ovat vapaasti ladattavissa, jolloin kiinnostuneet voivat jatkaa projektia tai tehdä helposti tietokonegrafiikkaa"


    "Tekoälynkin tähän voisi vielä joskus lisätä, jos joku haluaisi tähän tarttua", ideoi Lasse. Toiveena olisikin, että projekti olisi esimerkkinä tuleville Tulliportin koulun opiskelijoille nyt, kun ohjelmointiakin opetetaan alakoulussa. 

   


"Projektin tiedostot ovat vapaasti ladattavissa, jolloin kiinnostuneet voivat jatkaa projektia tai tehdä helposti tietokonegrafiikkaa esimerkiksi kuvaamataidon tunneilla. Olemme myös järjestäneet lyhyen työpajan simulaatioiden käytöstä opettajille, jotka voisivat käyttää mallinnusta myös opetuksessa."

    Simulaation rakentanut kaksikko antaa itsestään ammattimaisen vaikutelman.

Ihan ongelmatonta simulaation tekeminen ei ole ollut ja aikaakin siihen on kulunut kaksi vuotta.

"Vaikeinta työssä olivat skriptaaminen, 3D-mallinnus ja erityisesti valaistuksen säätäminen", Joonas valottaa.  

    "Ai niin tuo poro pitäis vielä lisätä", kehitysideat sinkoilevat kesken haastattelun ja into projektiin suorastaan huokuu tekijöistä. 

    "Vaativaa oli myös löytää aikaa projektille koulutöiden ohella", lisää Joonas. 

    Tekijät ovat vakuuttuneita siitä, että projekti on ollut opettavainen molemmille.

     "Luova työskentely kiinnostaa", sanoo Lasse, joka kirjoittaa kolmatta omaa kirjaa tällä hetkellä. Joonaksella on vireillä useita peliprojekteja, joista kaksi on aktiivisessa kehityksessä. Vanhimman projektin suunnittelu alkoi yli kahdeksan vuotta sitten. Rahoitusta tekijät aikovat järjestää itselleen yritystoiminnan kautta:

    "Ajateltiin perustaa pieni firma, joka tarjoaa ATK-tukea, että saadaan vähän rahaa", Lasse paljastaa.